Content marketing

Lad kunderne komme til dig….

I stedet for altid at være anmassende (se mig – hør mig) og måske skubbe kunderne væk. Skulle du prøve at lade kunderne komme til dig!

Det kan man jo ikke uden at reklamere – tænker du sikkert.

Jo, det kan man faktisk … og så kan det endda gøres langt billigere end 1000 flyers, store TV-reklamer m.m. hvis man selv er lidt opfindsom.
Med Content marketing kan du ikke bare tiltrække kunderne, med du kan også skabe loyale kunder der kommer igen. 

 

RELATEREDE EMNER

 

 

Hvad er Content marketing!

Content marketing handler i korte træk om at producere relevant indhold, som har værdi for din målgruppe og så få dette distribueret på nettet.

Med masser af relevant indhold øges chancerne for at tiltrække flere kvalificerede besøgende til dit website. Og med det rette indhold leveret på det rette tidspunkt i kunderejsen, øges chancerne også for flere konverteringer.

Indhold (content) kan bestå af artikler, video, infografikker, Podcast m.m. Og ofte vil man kombinere flere typer af indhold ud fra samme emne, afhængig af hvilket medie indholdet skal udkomme på.

Hvorfor arbejde med Content marketing!

Alle taler om i dag om SEO også kaldet søgemaskineoptimering og med god grund. De fleste benytter i dag Google som informationskilde. Derfor skal du selvfølgelig have masser at super relevant indhold på nettet, som selvfølgelig skal være synligt for potentielle kunder. Som du sikkert har erfaret, uddanner kunderne sig selv ved hjælp af eksempelvis Google. Dette betegnes som ZMOT.
Med værdifuldt indhold er du et skridt foran dine konkurrenter og vil på sigt opnå større troværdighed.

Content marketing er desuden fremragende til at opbygge relationer og troværdighed omkring din virksomhed. For mig er content marketing, nøglen til at formidle mine kerneværdier.

Men hvordan kan man vide hvad der er relevant indhold og på hvilke kanaler skal det udgives?
Dette er bare nogle få af de spørgsmål der melder sig, når man skal i gang med content marketing.

Content marketing kræver planlægning og succes opnås over tid. Dette kræver selvfølgelig at der afsættes tid og ressourcer til det og ikke mindst at der udarbejdes en content marketing strategi.

 

Sådan kommer du i gang med Content marketing

Find det relevante indhold!

For at finde frem til det relevante indhold kræves kundeindsigt kombineret med din virksomheds eksistensgrundlag.
Hvad vil du gerne fortælle og hvad er kunderne interesseret i at høre om.

 

Virksomhedens eksistensgrundlag 

– Hvad vil du gerne fortælle?

Hvorfor er det vigtigt at kunne svare på, hvorfor vi laver det vi gør?

Det er det af den simple grund, at kan vi svarer på hvorfor vi levere det vi gør, bliver det mindre sælgende.
Virksomhedens eksistensgrundlag skal være holdningstilkendegivende og gerne vække følelser hos modtageren. En god model til formålet er The golden circle af Simon Sineks.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it”
                                                                 Simon Sinek

Kundeindsigt

- hvad er kunderne interesseret i at høre om?

Det næste skridt er at afdække, hvordan du skaber værdi for kunderne.

Den bedste metode til dette formål er gennem kvalitative interviews. Hvilket vil sige at du skal ud og spørge kunderne.

Det er også muligt af benytte kvantitativ analyse. Ved at se på data fra eksempelvis Google Analytic, og følge med i hvad der bliver snakket om på de sociale medier, kan du få indblik i hvad dine potentielle kunder interesserer sig for.


Hvilken type indhold

Du har nu fundet frem til det relevante indhold og næste skridt vil være at finde frem til, hvilken type indhold der skal produceres. Dette er meget individuelt fra virksomhed til virksomhed og afhænger af brugernes behov, Organisations ønske og mediet ramme.
Nedenstående er nogle af de punkter du bør tage i betragtning.

brugernes behov: Har du været ude og snakke med kunderne om deres behov? Så burde du nemt kunne svarer på, hvilket behov dine kunder har og derfor også hvad de gerne vil høre noget om. Vil du gøre det rigtig godt bør du arbejde med personadannelse.

Organisations ønske: Hvad ønsker du at opnå med content marketing? Er det at øge kendskab, skabe bedre kundeservice, tiltrække de bedste medarbejdere? Hvilke ressourcer har du til rådighed i form af budget, tid og kompetencer?

Mediet ramme: Vil du lave video eller arbejde med billeder, skrive artikler eller lave podcast?
Ønskes fuld kontrol eller er det ok at miste kontrollen, så længe der er dialog og engagement? Hvilken betydning har algoritmen for reach. Hvordan er spillereglerne?

 


Valg af distributions kanaler

– Hvor skal indholdet udgives?


Nå du har fundet frem til det relevante indhold og type af indhold, er det også lettere at vælge distributionskanal(r).
Ofte vil dette valg komme helt af sig selv når du har valgt type af indhold.
Video: YouTube – Billeder: Instagram – blogindlæg: LinkedIn/website osv.
Og desuden har alderen noget at sige for valg af kanal. Hvor eksempelvis snapchat typisk er for de unge, mens Facebook er for de fleste.

 


Sæt struktur på Content marketing

Får at content marketing skal blive en rigtig succes bør det lægges en strategi og opsættes nogle konkrete mål som sin indsats.  

For at få størst udbytte at sin indsats, bør der desuden udarbejdes kunderrejser, således at dit indhold præsenteres for kunden på det rette tidspunkt i kunderejsen. Læs mere om kunderrejser her >

Der bør udarbejdes en indholdskalender og arbejder du i en større organisation bør der sammensættes et Content marketing team, som skal sikre den røde tråd, den grafiske linje, at indholdet bliver søgemaskineoptimeret osv.

Jeg håber du er blevet lidt klogere på hvad Content marketing er for en størrelse. Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

Brug for en Content marketing manager

Er tiden knap eller mangler du de rette kompetencer, så lad mig stå for din content marketing planlægning. Med uddannelse i content marketing, kunderrejser, sociale medier, seo optimering og ikke mindst kundeindsigt, får du en content marketing manager med de rette kompetencer.
Jeg producere og distribuere indhold på de online platforme din virksomhed ønsker at være synlige på. Vi aftaler sammen de overordnede emner for din årlige contentplan og resten klarer jeg.

Hvad vil det sige at have en Content marketing uddannelse og hvilke kompetencer kan jeg tilbyde > Find svar her

Brug for en Content marketing manager!

Mail

freelancer@aschwalbe.dk

Telefon

+45 30661332

Adresse

Fyllestedvej 44, 5463 Harndrup

Top